کد مطلب:225716 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:129

گزیده ای از قصیده ی هائیه، سروده ی حضرت رضا


23) و اعجبا للمرء فی ذاته

یجر ذیل التیه فی خطرته



24) یزجره الوعظ، فلا ینتهی

كأنه المیت فی سكرته



25) یبارز الله بعصیانه

جهرا و لا یخشاه، فی خلوته



26) و ان یقع فی شدة یبتهل

فان نجی، عاد الی عادته



27) ارغب لمولاك، و كن راشدا

و اعلم بان العز فی خدمته



28) و اتل كتاب الله، تهدی به

و اتبع الشرع علی سنته



29) لا تحرصن فالحرص،یزوی الفتی

و یذهب الرونق من بهجته



30) و الحظ لا تجلبه حیلة

كیف یخاف المرء من فرقته



31) قضائه المحتوم فی خلقه

و حكمه النافذ مع قدرته





[ صفحه 149]





32) و الرزق مقسوم علی واحد

مفاتح الاشیاء، فی قبضته



33) قد، یرزق العاجز، مع عجزه

و یحرم الكیس، مع فطنته



34) لا تنهر المسكین یوما أتی

فقد نهاك الله، عن نهرته



35) اومسك الضر، فلا تشتكی

الا لمن تطمع فی رحمته



36) فالصمت زین، و وقار، و قد

یؤتی علی الانسان من لفظته



37) من اظهر الناس، علی سره

یستوجب الكی علی مقلته



38) من مازح الناس، استخفوا به

و كان مذموما علی مزحته



39) من جعل الخمر شفاء له

فلا شفاه الله، من علته



40) احذر دعا المظلوم فی لیله

فربما یقبل فی دعوته [1] .



ترجمه:

23) جای بسی شگفتیست از نهاد و سرشت انسانی، كه با غرور و نخوت در وادی



[ صفحه 150]



گمراهی ره می سپارد.

24) هیچ پند و نصیحتی، او را از عصیان و گناه باز نمی دارد؛ گویی در گیجی و مدهوشی مرگ به سر می برد!

25) خداوند را در آشكارا و نهان عصیان می كند؛ و از ارتكاب معاصی در خلوت و آشكار، ترس از خدا به خود راه نمی دهد.

26) چون دچار گرفتاری و سختی می شود، به تضرع و زاری می افتد، و همین كه نجات یافت، به عادت پیشین خود باز می گردد.

27) توجه و همت خویش را متوجه پروردگار خویش نما، تا رشد یابی. بدان كه، عزت و عظمت بنده در بندگی و عبودیت خداست.

28) كتاب الهی - قرآن - را با تدبر و تفكر بخوان، و تابع شریعت بر مبنای سنن الهی باش!

29) از حرص و آز دوری گزین؛ چون آزمندی، آفت جوانمردی و زایل كننده ی شخصیت انسانیست.

30) بهره و نصیب هر كس، قهرا به او خواهد رسید، و مكر و حیله برای جلب آن كارساز نیست. بنابراین انسان نباید به تصور از دست دادن آن، بیمناك گردد.

31) قضا و حكم الهی برای بندگان، تمام شده و محتوم است؛ و حكم و فرمانش، با قدرتی كه دارد، بر هر چیزی نافذ می باشد.

32) رزق و روزی بندگان، بر خداوند یكتا ضمانت شده، و همه اشیا در قبضه ی قدرت اوست.

33) گاهی به شخص عاجز و درمانده، با همه درماندگی اش، روزی داده می شود، در حالی كه اشخاص زیرك و زرنگ، با همه زیركی و زكاوتشان محروم می مانند.

34) اگر روزی مسكین و درمانده یی دست نیاز به سوی تو دراز كرد، او را محروم مساز؛ زیرا پروردگار توانا تو را از این عمل بر حذر داشته، و نهی فرموده است.

35) اگر اندوهی گریبانت را گرفت، به كسی جز آن كه امید رحمتش می رود، شكایت نبر!

36) خاموشی و سكوت بجا، زینت و برازنده ی انسان است؛ زیرا چه بسا ناراحتی و



[ صفحه 151]



ناگواری هایی كه، بر اثر گفتار نابجا متوجه انسان می گردد.

37) كسی كه راز خویش را بر مردم آشكار سازد، مستحق و سزاوار این است كه، بر دیدگانش داغ نهند.

38) آن كه با مردم شوخی و مزاح كند، حقیر و پست می شود، و مورد نكوهش و مذمت قرار خواهد گرفت.

39) كسی كه شراب را وسیله ی شفا و درمان خود قرار دهد، خداوند درد او را درمان نخواهد بخشید.

40) از دعای نیمه شب مظلوم و ستمدیده بترس! چون مورد اجابت پروردگار قرار می گیرد.

با سپاس ذات اقدس الهی، كه توفیق تحقیق و ارائه ی این چهل بیت رضوی علیه السلام را به این حقیر عطا نمود! قابل ذكر است كه، ابیات و قصاید دیگری نیز از آن حضرت به جای مانده است، كه فقط چهل بیت آن همراه با ترجمه تقدیم شد. علاقمندان و محققان گرامی می توانند به منابع مذكور از جمله: مناقب ابن شهر آشوب، جلد چهل و نهم بحارالأنوار، عیون اخبار الرضا علیه السلام، نفس المهموم شیخ عباس قمی و همچنین مجموعه ی آثار كنگره ی جهانی حضرت رضا علیه السلام مراجعه نمایند.

جهت حسن ختام این بخش، در پایان ابیاتی دیگر منسوب به آن وجود مبارك را می آوریم:



و لم فی الاشیاء، اسرع مهلكا

لغمر قدیم من و داد معجل



لبست بالعفه ثوب الغنی

و صرت امشی شامخ الراس



لست لی النسناس مستأنسا

لكننی آنس بالناس



اذا رایت التیه من ذی الغنی

تهت علی التائه بالیاس



و ما ان تفاخرت علی معدم

و لا تضعضعت لا فلاس



همچنین در پاسخ مردی كه از برادرش شكایت كرد، چنین سرودند:



اعذر اخاك علی زنوبه

واستر وغظ علی عیوبه





[ صفحه 152]





و اصبر علی بهت السفیه

و للزمان علی خطوبه



و دع الجواب تفضلا

و كل الظلوم الی حسبیه [2] .



در پاسخ به مأمون، كه تقاضای نصیحت از حضرت كرد، ابیات ذیل را سرودند:



انك فی دنیا لهامده

یقبل فیها عمل العامل



اما تری الموت محیطا بها

یسلب منها امل الامل



تعجل الذنب بما تشتهی

و تأمل التوبه من قابل



و الموت یأتی لهله بغته

ما ذاك فعل الحازم العاقل



و در جای دیگر اشعار ذیل را فرمودند:



اذا كان دونی من بلیت بجهله

ابیت لنفسی ان تقابل بالجهل



و ان كان مثلی فی محلی من النهی

اخذت بحلمی كی: اجل عن المثل



و ان كنت ادنی منه فی الفضل و الحجی

عرفت له حق التقدم و الفضل [3] .



مرحوم شیخ صدوق (علیه الرحمه) از جناب اباصلت روایت كرده اند: حضرت امام رضا علیه السلام در حق حضرت عبدالمطلب علیه السلام اشعار ذیل را انشا فرمودند:



یعیب الناس كلهم زماننا

و ما لزماننا عیب سوانا



نعیب زماننا و العیب فینا

و لو نطق الزمان بناهجانا



و ان الذئب یترك لحم زئب

و یأكل بعضنا بعضا عیانا



لبسنا للخداع مسوك طیب

فویل للغریب اذا اتانا





[ صفحه 153]



همچنین آن امام همام علیه السلام اشعار ذیل را از جد بزرگوارش، حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام نقل فرموده اند: [4] .



خلقت الخلایق فی قدرة

فمنهم سخی و منهم بخیل



فاما السخی ففی راحة

و اما البخیل فشوم طویل [5] .



نیز در عیون به نقل از محمد بن یحیی بن ابی عباد - او نیز از عمویش نقل كرده - آمده: امام رضا علیه السلام با توجه به اینكه كم شعر قرائت می نمودند، اشعار ذیل را انشا فرمودند:



كلنا نأمل مدا فی الاجل

و المنایا هن آفات الامل



لا یغرنك اباطیل المنی

و الزم القصد ودع عنك العلل



انما الدنیا كظل زائل

حل فیه راكب ثم رحل [6] .



همچنان مناقب صدوق (ره) در عیون اخبار الرضا علیه السلام به سند خود نقل نموده است:

مأمون از امام رضا علیه السلام سؤال كرد: «آیا شما شعر نیز می دانید، تا برای من نقل نمایید؟» آن حضرت فرمود: «اشعار زیادی برای من نقل كرده اند.» مأمون گفت: «راجع به سكوت در مقابل نادان قرائت بفرما!» آن گاه ایشان این ابیات را خواندند.



انی لیهجرنی الصدیق تجنبا

فأریه ان لهجره اسبابا



و اراه ان عاتبته اغریته

فاری له ترك العتاب عتابا



و اذا بلیت بجاهل متحلم

یجد المحال من المور صوابا



اولیته منی السكوت و ربما

كان السكوت عن الجواب



در كتاب الشعراء آمده است كه، امام رضا علیه السلام شعر ذیل را قرائت می فرمود:



تفسی ء كضوء السراج السلیط

لم یجعل الله فیه نحاسا





[ صفحه 154]



امید كه، تحقیق و گزینش اشعار فوق، مورد تأیید و رضایت هشتمین امام و پیشوای عزیز شیعیان علیه السلام قرار گیرد!

«اللهم صل علی علی بن موسی الرضا المرتضی علیه السلام»



[ صفحه 156]




[1] حاج شيخ عباس قمي، نفس المهموم چاپ جديد، ص 693، تحفة المهدويه و جواهر الادب في ادبيات و انشاء لغة العرب: (احمد هاشمي مصري) باب هشتم، ص 680، كتاب حضرت رضا (ع) تأليف فضل الله كمپاني، ص 239، زندگاني حضرت امام علي بن موسي الرضا (ع)، ج 1، ص 235. منتهي الآمال، ج 2، ص 317، مجموعه آثار كنگره جهاني حضرت رضا (ع)، ج 3، ص 198، و 375.

[2] بحارالأنوار، ج 49، ص 110؛ رواية 5، باب 8.

[3] شيخ صدوق در عيون اخبارالرضا (ع) به سند خود از احمد بن كاتب ابوفياض و از مغيره و همچنين ابن شهر آشوب در مناقب، علامه مجلسي در بحارالأنوار، ج 49، ص 107، رواية 2، باب 8.

[4] گزينشي از اشعار حضرت اميرالمؤمنين (ع) را در كتاب اولين امام (ع) آورده ام. علاقه مندان مي توانند به اين كتاب مراجعه كنند. (مؤلف).

[5] بحارالأنوار، ج 49، ص 111، روايه 7، باب 8.

[6] علامه مجلسي، بحارالأنوار، ج 73، ص 95، روايه 78، باب 122.